Alege limba dorita: Arabia saudita
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Noutati

Prev Next

AFFAIRE DANIS ET L’ASSOCIATION DES PERSONNES D’ORIGINE TURQUE c. ROUMANIE

08-05-2015

En l’affaire Danis et l’Association des personnes d’origine turque c. Roumanie, La Cour européenne des droits de l’homme (troisième section), siégeant en une chambre composée de :           Josep Casadevall,président,           Luis López Guerra,           Ján...

Citeste articolul

“DREPTUL DE A ALEGE ŞI DE A FI ALES” ÎN CONTEXTUL GARANŢIILOR DATE DE CARTA DREP…

08-05-2015

Petre MATEI EU legislation provides common principles for European Parliament elections. The 1976's act concerning the election of the European Parliament's members, defines the common principles for all member states in...

Citeste articolul

Importanta deciziei Cedo in cauza Danis si Asociatia Etnicilor Turci Impotriva Romaniei 16632/2009

Prin Decizia din 21 aprilie 2015, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a constatat ca a existat o incalcare a dreptului de a candida pentru alegeri libere care garanteaza libera exprimare a poporului cu privire la alegerea corpului legislativ, retinandu-se in acest sens incalcarea art. 3 din Protocolul nr. 1 coroborat cu art. 14 din Conventia Europeana.

La baza intregului sistem de drept se afla contractul dintre cetetean si stat prin care primul deleaga, transfera catre al doilea, drepturi si atributii care asigura cadrul juridic al functionarii statutului. Aceasta “delegare” este reinnoita la intervale de timp rezonabile, la care ar trebui sa se desfasoare alegeri libere prin care sa fie “legitimati” reprezentantii statului.

In ceea ce priveste cauza noastra, se poate observa ca dreptul cetatenilor romani de origine turca din Romania nu a fost respectat in substanta lui, prin faptul ca, din start, a fost impiedicat sa participe la alegeri un alt candidat decat cel preferat de puterea politica de la nivelul anului 2008.

Astfel, prin modificarea legii electorale cu mai putin de sase luni de zile, si introducerea unei conditii - aceea de avea statutului de utilitate publica – acordat tot de Guvernul Romaniei, a fost practic imposibil pentru orice alta organizatie a minoritatilor nationale de a participa la alegeri, din acest punct de vedere neexistand alegeri libere. Urmarea fireasca a acestei incalcari a art. 3 din Protocolul nr. 1 a fost faptul ca “au fost alese” in legislatura 2008-2012 aceleasi persoane din legislatura 2004-2008, fiind in fapt o reconfirmare a acestora din partea Guvernului si nu un rezultat al manifestarii de vointa a electoratului, ce nu a avut de ales, neexistand un contracandidat.

Consideram important de relevat si faptul ca atitudinea Guvernului Romaniei de a limita si de a exclude orice alta organizatie a minoritatilor nationale de a participa la alegeri a continuat si in alegerile pentru legislatura 2012-2016, cand, de asemenea conditiile pentru desfasurarea alegerilor, in ceea ce priveste participarea organizatiilor apartinand minoritatilor nationale, au fost modificate.

Astfel, in data de 26 iulie 2012 a fost publicata in Monitorul Oficial, Legea 145/2012 prin care au fost modificate prevederile Ordonantei 26/2000 – in ceea ce priveste acordarea statului de utilitate publica, necesar participarii la alegerile din 9 decembrie 2012. Printre modificarile aduse in 2012, existau anumite conditii care faceau, de asemenea, imposibila obtinerea statului de utilitate publica, prin simplul fapt cu nu puteai prevedea aceasta modificare pentru a indeplini conditiile de acordare.

Cu titlu de exemplu, invederam faptul ca prin punctul 5 din Legea 145/2012 se introduce art. 39 litera g in Ordonanta 26/2000 prin care se impune conditia depunerii listei persoanelor angajate cu carte de munca in ultimii 3 ani, in ipoteza in care in legislatia de pana la data de 26 iulie 2012 nu se cerea o asemenea conditie, de a angaja persoane cu carte de munca – intr-o organizatie nonprofit.

Asadar, in situatia in care nu te-ai gandit din 2009 ca pana la alegerile din 2012 poate aparea o asemenea conditie, pe care sa o indeplinesti inca din 2009, nu poti obtine statutul de utilitate publica si nu poti participa la alegerile parlamentare.

Este interesant ce se va introduce inainte cu 6 luni de alegerile din 2016 pentru a participa la alegerile parlamentare din acel an. Cine va stii raspunsul la aceasta intrebare, va fi eligibil sa participe la alegeri.

In concluzie, consideram ca, fara interventia Curtii Europene, care sa sanctioneze aceasta practica a Statului Roman de a nu permite altor organizatii apartinand minoritatilor nationale de a participa la alegeri, actualii ocupanti ai locurilor apartinand minoritatilor nationale din Parlament ar fi fost reconfirmati in functie de Guvern si nu alesi de cetateni, incalcandu-se prevederile art. 3 din Protocolul nr. 1 coroborat cu art. 14 din Conventia Europeana.

Speram ca aceasta Decizie a Curtii Europene si mai ales considerentele acesteia vor fi avute in vedere la momentul reformarii sistemului electoral.

Avocat Petre Matei

Decizia Curţii:

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#{"itemid":["001-153920"]}